تحلیل جامعه شناختی روایت های سینمایی تعامل من/ دیگری در فضای اجتماعی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
این پژوهش کاوشی است دربارۀ تعامل من/ دیگری در فضای اجتماعی نیمۀ دوم دهۀ هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد به میانجی سینمای ایران. طبق رویکرد نظری پژوهش، تعامل من/ دیگری برساختی اجتماعی است که فرم و محتوای آن به فراخور گشودگی/ فروبستگی، زایایی/ سترونی و غنا/ تهیبودگی جهان زندگی تعیین میشود. برای ایضاح و تشریح این ایده به آرای زیمل، باختین و هابرماس استناد شده است. ایدۀ دیگر پژوهش آن است که میانجی هنر (سینما) بهتر میتواند ما را در فهم ظرایف و پیچیدگیهای این مسئلهیاری رساند. بر این اساس، به شیوۀ نمونهگیری هدفمند سه فیلم آژانس شیشهای، زیر پوست شهر، بوتیک انتخاب و با روش «تحلیل روایتِ نشانهشناختی» تحلیل شدهاند. نتایج حاکی از آن است که هرچه از جهان زندگی گشوده و پویای نیمۀ دوم دهۀ هفتاد، که فضای دیالوگمحور آژانس شیشهای بازتاب آن است، فاصله میگیریم، و به اوایل دهۀ هشتاد، که در حالوهواییأسآور بوتیک بازنمودیافته است، نزدیکتر میشویم، نوع تعامل من/دیگری تغییر میکند. زیر پوست شهر در عین اینکه تکراریبودنِ تراژیک جریان زندگی برای فرودستان را به تصویر میکشد، گشودگی و پویایی آن را برجسته میسازد و گویای آن است که آنها اساساً با وضعیتی ناهمگن و پویا مواجهاند. اما بوتیک روایت سیطرۀ فضاهای هیستریک، تعاملهای مخدوش، واپسروی روانی و زندگی روزمرۀ متلاشیشده در اوایل دهۀ هشتاد است. میتوان نتیجه گرفت که شوق به تعاملِ معنادار با دیگری به مرور جای خود را به بیاعتنایی به دیگری و معنازدودگی هر گونه تعامل میدهد.
منابع مشابه
تحلیل جامعه شناختی توسعه یافتگی شهرستانهای استان آذربایجانشرقی با توجه به فضای اجتماعی- جغرافیایی
چکیده از آن جایی که یکی از ارکان اصلی توسعه توجه به برابری و عدالت در توزیع منابع بین بخشهای مختلف جامعه میباشد لذا تمرکزگرایی و توزیع نامناسب امکانات و خدمات در مناطق مختلف همواره به عنوان یکی از آفات توسعه مطرح بوده است که نیاز به بررسی علمی دارد. در پژوهش حاضر هدف اصلی بررسی درجه توسعه یافتگی شهرستانهای استان آذربایجانشرقی بود که برای دستیابی به این هدف 31 شاخص توسعه در سه دسته شا...
متن کاملتحلیل نشانهشناختی «من و دیگری» در گفتمان پل والری «دیگری در خویش»
یکی از مباحث مهم در آثار پل والری، نویسندۀ فرانسوی قرن بیستم، مسئلۀ «دیگری» است که به شناخت منجر میشود. «دیگری» به شکل تازهای در ارتباط با «من» نویسنده مطرح شده که «انعکاسی از «خود» است و دیالکتیکی بین این دو برقرار است. مخاطب با دو نمود از نویسنده مواجه است: خوددیگریت وخودهمانی[1]. درواقع، والری مثال ملموسی از «دیگربودن در خود»[2] را به تصویر میکشد که نمودی از یک «شخص ثالث ناشناخته» است و ب...
متن کاملجامعه هنرمند و هنرمند جامعه : تحلیل جامعه شناختی آثار سینمایی بهرام بیضایی
در این مقاله آثار بلند سینمایی بهرام بیضایی با استفاده از رویکرد جامعه شناسی هنر و نشانه شناسی سینما مورد بررسی قرار گرفته است. ادعای اصلی مقاله مبتنی بر امکان پیدا کردن شناخت بهتری از جامعه و گروه های اجتماعی با مراجعه به آثار هنری است. این ادعا با نظریه های گلدمن و دووینیو در حوزه جامعه شناسی هنر توجیه شده است. با استفاده از نقد درون نگر معنای آثار ادراک شده سپس با به کارگیری نقد برون نگر و ر...
متن کاملشیوههای روایت سینمایی در غزل امروز
در این مقاله به بررسی ساختارشناسانه غزل امروز و تحقیق در شیوههای روایت در غزل دهههای اخیر پرداخته شده است. غزل که در همۀ دورهها پرمخاطبترین و جدیترین صورتهای شعر فارسی بوده، در دوران معاصر نیز شاعران بسیاری را با خود همراه کرده است. با توجه به وجود روشهای گوناگون روایت هنر امروز، در شعر معاصر و بهویژه غزل دهههای اخیر، شکل ویژهای از روایت به چشم میآید که با وجود شباهتهایش با روایت دا...
متن کاملروایت پسامدرنیستی در دو فیلم سینمایی ایرانی
با تحلیل فیلمهای سینمایی، پژوهشگران ادبیات میتوانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند. یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گستر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 32
صفحات 143- 171
تاریخ انتشار 2013-10-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023